Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ponad ćwierć wieku z prędkością 160 km/h

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
24-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
24-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ponad ćwierć wieku z prędkością 160 km/h
fot. Przemysław B. JezierskiLokomotywa EP05-23 z pociągiem ekspresowym „Małopolska” - 10.04.2000 r.
11 czerwca 2023 roku, wraz z letnią korektą rozkładu jazdy pociągów, zarządca infrastruktury – PKP PLK – wdrożył prędkość rozkładową 160 km/h dla pociągów pasażerskich na linii nr 8 między Warszawą a Radomiem. Tego samego dnia prędkość ta została podniesiona na kolejnym odcinku linii nr 1 między Częstochową a Zawierciem. Tym samym długość odcinków linii kolejowych w Polsce z prędkością drogową 160 km/h przekroczyła 2000 kilometrów.

Modernizacje linii kolejowych do standardu 160 km/h to przedsięwzięcia wymagające długiego procesu inwestycyjnego i znacznych nakładów finansowych. Na wymierne efekty tego typu inwestycji często trzeba czekać latami. Jeśli porównamy skalę i długość realizacji podobnych inwestycji na tle innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej, Polska jest jednak niedoścignionym liderem. Przez ćwierć wieku prędkość 160 km/h wdrożono na ponad 20 liniach kolejowych, objęto tym samym prawie 11% całej sieci kolejowej.

Poza Polską po roku 1989, kiedy to kraje postkomunistyczne zaczęły nadrabiać lata cywilizacyjnych zapóźnień, tylko Czechy osiągnęły podobne sukcesy w kompleksowej modernizacji sieci kolejowej z wdrażaniem prędkości 160 km/h. W Rosji pociągi mogą rozpędzać się do 160 km/h tylko na trzech liniach; w Rumunii prędkość ta obowiązuje na dwóch odcinkach sieci. Inne kraje pozostają daleko w tyle. Słowacja, Węgry, Słowenia, Chorwacja, Serbia i Bułgaria mogą pochwalić się tylko jedną linią z parametrami prędkości maksymalnej 160 km/h.

Kiedy w 1988 roku pierwsze pociągi w Polsce pojechały z zawrotną jak na tamte czasy prędkością 160 km/h, w Czechosłowacji zaczynano przygodę z szybkością 140 km/h, a Francja przygotowywała się do otwarcia pierwszej linii dużych prędkości pozwalającej na poruszanie się z prędkością 300 km/h.

Zaczęło się od CMK

Pierwszą linią na 160 km/h była Centralna Magistrala Kolejowa, czyli linia nr 4. CMK, budowana w latach 1971-1977, miała ku temu najlepsze warunki (promienie łuków 4000 m, odległość między osiami torów 4,5 m, minimalna liczba przejazdów w poziomie szyn), dlatego zwiększenie prędkości najpierw do 140 km/h w roku 1984, a następnie do 160 km/h w roku 1988 nie wymagało wielu nakładów i prac modernizacyjnych. W latach 1986-1987 na CMK zabudowano czterostawną samoczynną blokadę liniową (SBL), co umożliwiło jazdę z prędkością 160 km/h.

W dniu 29 maja 1988 r. prędkość taką zaczęły osiągać flagowe ekspresy: Górnik i Krakus, prowadzone lokomotywami EP05 w podwójnej trakcji oraz nowymi, dopiero wchodzącymi do eksploatacji elektrowozami serii EP09. W latach 1990-1992 do obsługi najszybszych ekspresów na CMK delegowano również nieudany prototyp dwusekcyjnej lokomotywy serii EP40.

Maksymalna prędkość osiągana była na pierwotnej nawierzchni CMK w całości na podkładach drewnianych z drewna twardego. W roku 1988 Polska była drugim krajem w gronie państw Europy Środkowo-Wschodniej, w których pociągi pasażerskie osiągały prędkość 160 km/h. 23 lata wcześniej prędkość taką ustanowiono w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich na flagowej linii Moskwa – Leningrad.

Polska przyspiesza do 160 km/h

Na kolejne linie z parametrami pozwalającymi osiągać 160 km/h, trzeba było czekać kilkanaście lat. Po transformacji systemowej z początku lat 90. ubiegłego wieku rozpoczęto długotrwałą modernizację międzynarodowego korytarza E20, począwszy od linii nr 3 między Warszawą a Poznaniem. Była to pierwsza w Polsce kompleksowa modernizacja linii na dużą skalę z implementacją nowoczesnych jak na tamte czasy rozwiązań w zakresie infrastruktury. Zastosowano między innymi nawierzchnię z torem bezstykowym na podkładach strunobetonowych, całkowicie przebudowano układy torowe większości stacji, jednak bez kompleksowej wymiany sieci trakcyjnej. Prędkość na linii nr 3 podwyższano etapami, początkowo do 140 km/h pod koniec lat 90., a następnie do 160 km/h.

W roku 2000, wraz z roczną zmianą rozkładu jazdy, prędkość 160 km/h była osiągana na wybranych odcinkach linii między Warszawą a Swarzędzem, ale tylko przez najważniejsze pociągi międzynarodowe kategorii EuroCity. Były to trzy pociągi EC: Berolina, Paderewski i Varsovia. Dopiero rok później do „stosześćdziesiątki” przyspieszyły pociągi kategorii Intercity, za to ekspresy przez kolejne lata kursowały z prędkością 140 km/h z wykorzystaniem elektrowozów serii EP08. W kolejnych latach prędkość 160 km/h wprowadzano na zachodnim odcinku linii nr 3 między Poznaniem a Rzepinem, a także na pierwszym wschodnim fragmencie korytarza E20.

W rozkładzie jazdy na 2005 rok pojawił się pierwszy pociąg, który pojechał z opisywaną prędkością w relacji Siedlce – Warszawa. Był to skład nr 8806 Aleksandria, kursujący tylko w jedną stronę w dni robocze. Pociąg zestawiony był z czterech wagonów drugiej klasy typu Z2B i XB i prowadzony elektrowozami serii EP05 lub EP09. TLK Aleksandria dedykowana była dojeżdżającym do pracy w Warszawie siedlczanom; zapewniała najdogodniejsze i najszybsze połączenie w czasie poniżej godziny. Pociąg nie miał wyznaczonych żadnych postojów między Siedlcami a Warszawą, a skład był do Siedlec podsyłany na służbowo bez pasażerów.

Epizod z Aleksandrią trwał jednak krótko. W kolejnym roku trasa pociągu została wydłużona do Terespola z jednoczesną zmianą środka trakcyjnego na lokomotywę EP07 i tym samym obniżenia prędkości rozkładowej do 120 km/h.

Cały tekst znajduje się w najnowszym numerze naszego miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zachęcamy do lektury i prenumeraty!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy numer miesięcznika "Rynek Kolejowy" w Empikach!

Biznes

Nowy numer miesięcznika "Rynek Kolejowy" w Empikach!

Jakub Madrjas 22 grudnia 2023

Nowy numer miesięcznika "Rynek Kolejowy" w Empikach!

Biznes

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Infrastruktura

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Michał Szymajda 23 października 2023

Prapoczątki sygnalizacji kolejowej

Pasażer

Prapoczątki sygnalizacji kolejowej

Włodzimierz Winek 28 października 2023

Zapraszamy do Empików po nowy Rynek Kolejowy!

Biznes

Zapraszamy do Empików po nowy Rynek Kolejowy!

Jakub Madrjas 01 września 2023

Zobacz również:

Nowy numer miesięcznika "Rynek Kolejowy" w Empikach!

Biznes

Nowy numer miesięcznika "Rynek Kolejowy" w Empikach!

Jakub Madrjas 22 grudnia 2023

Nowy numer miesięcznika "Rynek Kolejowy" w Empikach!

Biznes

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Infrastruktura

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Michał Szymajda 23 października 2023

Prapoczątki sygnalizacji kolejowej

Pasażer

Prapoczątki sygnalizacji kolejowej

Włodzimierz Winek 28 października 2023

Zapraszamy do Empików po nowy Rynek Kolejowy!

Biznes

Zapraszamy do Empików po nowy Rynek Kolejowy!

Jakub Madrjas 01 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5